nuffnag

Tuesday, November 30, 2010

Barcelona vs real madrid

Barca malukan Real


REAL Madrid menerima kekalahan paling memalukan sejak di bawah bimbingan Jose Mourinho apabila menjadi mangsa permainan cantik yang dilabelkan bertaraf lima bintang oleh Barcelona dalam pertemuan El Clasico yang berkesudahan 5-0, di stadium Camp Nou, awal pagi semalam. 

Keputusan itu juga merupakan kekalahan terburuk buat Mourinho namun jurulatih itu masih kekal dengan rekod cemerlangnya masih belum pernah tewas di gelanggang sendiri. 

Perlawanan awal pagi semalam menyaksikan Barcelona memperoleh lima gol melalui Xavi pada minit ke 10, Pedro (18), David Villa (55, 58) dan Jeffren Suarez (91). 

Suasana perlawanan semalam juga agak tegang dengan beberapa insiden kekasaran berlaku termasuk pemain kad merah yang diterima oleh pertahanan Real Madrid, Sergio Ramos di minit-minit akhir perlawanan. 

Pertembungan dua pemain terbaik dunia, Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo juga lebih memihak kepada penyerang Argentina itu apabila mencipta banyak gerakan dan ruang untuk Barcelona memeperoleh gol. 

Sementara itu, jurulatih Barcelona, Pep Guardiola turut mencipta sejarah tersendiri buat diri dan kelabnya apabila menjadi satu-satunya jurulatih yang memenangi lima perlawanan El Clasico. 

Jurulatih itu juga berjaya menyamai lima kemenangan berturut-turut yang dilakukan Real Madrid ke atas mereka di antara tahun 1962 dan 1965. 

Guardiola mula mencatat kemenangan ke atas Real Madrid sejak 2005 dan semenjak itu mereka tidak pernah keciciran sebarang mata ketika perlawanan di antara kedua-dua kelab gergasi Sepanyol itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...