nuffnag

Friday, December 24, 2010

Hanya berlian boleh potong berlian

Ketika berada di Nazareth Palestin, kami serombongan telah diajak untuk melawat kilang diamond. Ia kilang dan penjualan diamond yang terbesar di Israel. Israel membeli lebih 50 % diamond di dunia sebelum di eksport kembali ke tempat lain.

Sesiapa yang membeli diamond di Israel akan mendapat pengembalian wang sebanyak 15% dari kerajaannya ketika keluar meninggalkan Israel.

Ketika kami melawat, kami diberikan taklimat mengenai cara proses diamond dan menggilapnya. Israel mempunyai teknologi memotong dan mencanai diamond terbaik di dunia. Hinggakan banyak teori pemotongan dan polish diamond dicipta oleh Yahudi. Ini kerana, sejak dari kurun ke 12 masihi lagi mereka telah berkecimpung di dalam bidang ini.

Kami mendengar taklimat mengenai cara memilih diamond. Selepas itu, kami diajak melihat antara diamond terbaik di dunia. Anda tahu harganya? Hampir 250 000 USD sebelum diskaun dengan hanya seberat 4 gram.

Saya bertanyakan mengenai kisah filem "Blood Diamond". Pakar diamond itu mengatakan bahawa, filem itu hanya sampah. Banyak teori di dalamnya tidak betul. Wilayah Kivu di Congo itu bukannya tempat mengeluarkan diamond. Ia tempat banyak "pure uranium".

"Jadi di mana sebenarnya tempat diamond?" Saya bertanya.

"Di wilayah Kamitugaite, tapi jangan cuba-cuba pergi ke sana, anda hanya sempat melalui jalan pergi sahaja," jawab pakar diamond ini dengan sedikit senyuman.

Ada satu teori di dalam memotong diamond. Teori ini ditemui oleh seorang Yahudi dari Prancis pada kurun ke 18 masihi. Namanya Tolkopsky.

"hanya diamond yang boleh memotong diamond"

Diamond hanya boleh dipotong oleh diamond sahaja. Alat lain tidak boleh. Besi pun tidak akan mampu memotongnya. Jika terlalu kuat hentakan pun, ia akan memecahkannya, tidak memotongnya.

Ketika dalam perjalanan pulang, teori ini terngiang-ngiang di telinga saya,

"hanya diamond yang dapat memotong diamond".

Tiba-tiba, saya teringat satu hadith yang diriwayatkan oleh Muslim (rujuk Mausu’ah al-Hadith as-Syarif al-Kutub as-Sittah, Dar as-Salam li an-Nasri wa at-Tauzi’, al-Mamlakah al-Arabiah as-Saudiah, 2000, hal 1180)

"Maksudnya, Dari Abu Hurairah R.A dia berkata, telah berkata Rasul S.A.W Maka turunlah Isa anak Maryam S.A.W dan memimpin mereka (orang beriman). Maka apabila musuh-musuh Allah itu melihat mereka lenyaplah mereka seperti lenyapnya garam di dalam air."

Hadith di atas menceritakan mengenai kisah Nabi Isa yang memimpin orang beriman dari semua bangsa dan akan mengalahkan orang Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal.

Saya terus teringat sebuah hadith lain yang diriwayatkan oleh Tarmizi, (rujuk Mausu’ah al-Hadith as-Syarif al-Kutub as-Sittah, Dar as-Salam li an-Nasri wa at-Tauzi’, al-Mamlakah al-Arabiah as-Saudiah, 2000, hal 1877)

"Anak Maryam (Isa) akan membunuh Dajjal di Pintu Luud"


Saya terus berlari ke hadapan bas mendapatkan Nasir pemandu pelancong kami dan bertanya:-

"Nasir, di sini ada tak tempat bernama Luud ?",

Ada, dekat dengan pekan Ramlah dalam perjalanan ke Tel Aviv, Kenapa semua orang tanya pasal pekan Luud ye? Dulu, ada rombongan dari Sudan pun bertanya tempat yang sama?' kata Nasir.

"Saya hanya tersenyum, Nasir pakar sejarah tempatan tetapi perihal agama bukan bidangnya," bisik hati saya.

Siapa Nabi Isa? Dia dari keturuanan Bani Israel. Bukankah Nabi Isa ini yang akan memimpin seluruh orang beriman mengalahkan Yahudi? Kenapa bukan pemimpin dari orang Arab?

Sebab itulah orang Yahudi tidak takut dikelilingi dengan orang Arab. Mosyi Dayyan, menteri pertahanan Israel pada tahun 1967 berjaya mengalahkan lima negara Arab serentak iaitu Mesir, Lubnan, Syria, Jordan dan Palestin.

Mereka tidak takut langsung pada orang Arab. Tetapi mereka cukup takut jika orang Israel mula memeluk Islam dan turunnya Nabi Isa.

Dua perkara yang paling ditakuti Yahudi:-

1. kebangkitan orang yang ikhlas memperjuangkan Islam
2. Orang Yahudi yang sudah mula memeluk Islam.

Ya.. sama seperti teori diamond,

"Hanya diamond yang boleh memotong diamond", "hanya Israel yang dapat mengalahkan Israel".

Perkara ini telah pun bermula. Saya teringatkan kata-kata Salleh, pemandu bas kami, yang mengatakan bahawa ramai juga orang Yahudi tidak jauh dari tempat tinggalnya telah mulai masuk Islam.

Perkara ini tidak menyebabkan kita lemah semangat untuk berjuang. Ia bermaka, Yahudi boleh dikalahkan, Cuma kekalahan secara total akan tiba ketika Nabi Isa memimpin tentera Islam.

Yahudi percaya kepada hadith. Berbekal dengan hadith-hadith Nabi juga mereka mula menamam pokok "Gharqad" (bahasa saintifiknya Oliender) di sekitar Israel. Pokok yang akan melindungi mereka apabila semua pokok seolah berkata, di sini ada orang Yahudi, bunuhlah mereka".

Mereka percaya mengenai khabar akhir zaman. Kita orang Islam, semakin lupakan panduan-panduan hadith akhir zaman.

Untuk mengembalikan Islam diperingkat ummah, kita perlu meneliti hadith-hadith akhir zaman. Semoga perjuangan Islam akan semakin hebat dan dibantu Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...